Her er taxaen, der kan skubbe branchen i en grønnere retning

På rejsen mod en grønnere taxabranche introducerer TAXA 4×35 nu en lav-emissions London Black Cab med et CO2 udslip på kun 29 gram pr. km.

Udover at være en lavemissionstaxa er London taxien også en anderledes taxaoplevelse. To eltaxaer testes den kommende tid i København, men bilen har potentialet til at blive udrullet i stor skala, viser erfaringer fra udlandet.

Taxa 4x35 london black cap hybrid

Den velkendte sorte London taxi kan fra denne uge opleves i Københavns gader og markerer samtidig introduktionen af en lav-emissionstaxi, der kan bidrage til at skubbe taxabranchen i en grønnere retning. Udover at have et lavt CO2 udslip er der i den nye taxa også plads til kørestol, barnevogn og op til seks passagerer, ligesom man kan oplade sin telefon og bærbare på turen, mens man kigger ud på byens tårne fra et panoramavindue i bilens tag.

Det særlige ved den nye taxa er, at den udelukkende kører på el. Den kører over 100 km på ren el, og derefter producerer en benzindrevet rækkeviddeforlænger el til batteriet, så taxaens samlede rækkevidde er over 500 km.

Ifølge adm. direktør hos TAXA 4×35, Gert Frost, er den nye taxa, et godt valg til det danske taxamarked de kommende år, da den både giver kunderne nye muligheder og imødekommer forventningerne til en mindre klimabelastende taxatur:

– En af de helt store udfordringer for os er at omlægge bilparken til at blive klimaneutral og samtidig sikre vores chauffører en ordentlig levevej. El-biler er helt sikkert en del af løsningen, men bare ikke på nuværende tidspunkt, da batterierne ikke kan holde længe nok, og fordi der ikke er ladestandere ved særligt mange taxaholdepladser, siger Gert Frost.

I dag kører mere end 2.500 LEVC-taxaer, som de nye taxaer hedder, rundt i London og andre storbyer, og håbet er, at man de kommende år – og allerede senere i år – kan begynde at konvertere dele af TAXA 4×35’s bilflåde til en mere klimaneutral flåde. Ifølge Dennis Donner, som er vognmand hos TAXA 4×35 og som har investeret i de nye lavemissions-taxaer, har de nye moderne løsninger været et vigtigt aspekt i valget af LEVC TX:
– Som vognmand i en taxabranche i markant udvikling har jeg hele tiden fokus på at forny min bilflåde, så vi kan udføre nye opgaver for taxakunderne og give dem et forspring i hverdagen.

Alene med sit karakteristiske ydre er jeg sikker på, at den nye LEVC TX vil vække opsigt i gaden, og så håber jeg selvfølgelig, at danskerne vil tage godt imod de nye muligheder for transport, vi nu tilbyder med denne bil, siger Dennis Donner.

Den nye taxa skal i den kommende tid testes i København. Erfaringerne fra andre europæiske storbyer har indtil videre været positive, så håbet er, at TAXA 4×35 med LEVC TX har fundet en bil, der i større skala kan udrulles i Danmark over de kommende år til gavn for klimaet og passagerne:
– Vi er ikke i land med at løse vores klimaudfordringer med den her bil, men i forhold til, hvor vi er i dag med de teknologiske muligheder inden for taxakørsel og med en målsætning om ikke at gøre livet mere besværligt for hverken vores chauffører eller kunder, er denne bil et rigtigt godt bud, som vi har store forventninger til. Vi er derfor kommet et væsentligt skridt nærmere en løsning, der handler om egentlig forandring og ikke bare symbolværdi, siger Gert Frost.

Ifølge selskabet bag taxaen, London EV Company, har den nye taxa reduceret udledningen af CO2 med over 6.800 ton siden lev-emissions-taxaen kom på gaden i januar 2018.

Fakta om LEVC TX

  • I januar 2018 kørte den første LEVC TX rundt i Londons gader, i dag er der omkring 2.000 i London alene. På verdensplan er der over 2.500, og de kan blandt andet ses i Hamborg, Paris, Hong Kong, Malaysia, Norge og Sverige.
  • LEVC TX, som taxaen hedder, bygger på en teknologi, der kombinerer plug in hybrid med en range extender: Bilens motor er en 110 kW (150 hk) elmotor, og de første 100 km (WLTP) drives bilen frem af energi fra et 31 kWh batteri. Herefter slår den såkaldte rækkeviddeforlænger til, der producerer strøm til batteriet. Rækkeviddeforlængeren er en benzinmotor, der hele tiden lader batteriet op og giver taxaen yderligere små 500 km (WLTP) at køre på.
  • Typisk kører en taxa cirka 400 km om dagen inkl. chaufførskift. Derfor er forventningen, at langt hovedparten af kørslen vil foregå fra et batteri opladet fra ladestander, da man kan lade den op i forbindelse med frokostpause og chaufførskift.
  • En Mercedes E200 årg. 2019 udleder 121 g CO2/km, mens LEVC TX udleder 29 g CO2/km.
  • Der er plads til seks passagerer samt plads til barnevogn og kørestol. Der er også isofix til barnesæder
  • Passagerer med gangbesvær kan bruge trinbrættet til at stige op i LEVC TX, ligesom et af sæderne kan svinges ud af bilen. Er man i kørestol, er der også en indbygget rampe.
  • Der er panoramatag, så man kan nyde udsigten til byens tage.
  • Med uafhængig aircondition kan passagerne selv styre både temperatur og blæsehastighed.
  • LEVC TX kommer som standard med en luftforureningssensor, så luften bliver ikke blot filtreret inden den kommer ind i kabinen – den bliver også analyseret, og hvis luften indeholder høje niveauer af forurening, bliver luftindtaget lukket og både chauffør og passagerer er beskyttet mod skadelige virkninger.
  • Det er muligt både at få opladt sin telefon i en af de to indbyggede USB-porte og ellers sin computer i en 230V stikkontakt. Det er også muligt at komme på internettet da LEVC TX har indbygget Wi-Fi.

Taxa 4x35 london black cap hybrid københavn