Ivan kører den første eldrevne 7-personerns taxa i Danmark

Flere og flere lydløse, elektriske biler popper op rundt omkring i landet. Det er en trend, der har ramt taxa-branchen, hvor TAXA 4×35 nu introducerer næste generation af elektrisk taxakørsel. Efter 18 år som taxachauffør har den 61-årige Ivan Naurholm investeret i Danmarks første 7-personers eldrevne storvogn.

Når vi i dag skal krydse de danske veje, er det ikke altid nok at nøjes med at bruge ørene. 2020 blev på mange måder det grønne vendepunkt for bilsalget, hvor salget af elbiler steg med 158 procent sammenlignet med tal fra 2019.

Ivan kører den første eldrevne 7-personerns taxa i Danmark 1

Hos et af Danmarks største taxaselskaber, TAXA 4×35, er flåden af elbiler steget over de sidste par år. Hos selskabet oplever man en stigende efterspørgsel efter mere bæredygtig transport fra både erhverv og privatkunder. Den øgede interesse for grøn taxakørsel har fået vognmand hos TAXA 4×35 Ivan Naurholm til at investere i Danmarks første 7-personers elbil. Efter 18 år som taxachauffører besluttede Ivan Naurholm sig for, at det var på tide, han hoppede med på den grønne bølge.

”Da min vognmand gik på pension og lukkede ned, besluttede min kone og jeg, det var på tide, jeg fik min egen vogn. Og der er ingen tvivl om, at el er fremtiden, så den skulle naturligvis være elektrisk. Helt tilbage fra min barndom har jeg lært, at hvis man vil have noget til at ske, så må man også selv gøre noget ved det, så jeg er meget glad for, at jeg nu også bidrager til en grønnere hverdag,” siger Ivan Naurholm.

Fordele uden ulemper
Mangel på rækkevidde og ladestandere er to tvivlsspørgsmål, der normalt altid kommer op, når der snakkes om elbiler. Det var også to faktorer, som Ivan havde tænkt på, da han besluttede for at skifte til el. Men ifølge ham handler det om at ændre sit mindset, og så er der faktisk kun fordele og ingen ulemper tilbage ved at eje en elbil – selv som taxachauffører.

”Jeg havde store overvejelser om, hvordan jeg skulle få min dag på arbejde til at hænge sammen, når jeg ikke bare kunne køre ind og tanke min bil. Men jeg kan sagtens køre en vagt igennem uden at oplade bilen, og med en lidt mere planlagt dag, så er det slet ikke et problem. Jeg vil dog sige, at vi godt kunne bruge flere ladestandere i hovedstaden, men mon ikke de er på vej.”, siger Ivan Naurholm. Han fortsætter:

”Man betaler lidt mere for end elbil, men den er så til gengæld meget billigere i service. Og så er det bare en super oplevelse at glide gennem byen i en elbil – og det er også noget, som kunderne bemærker og der går ikke en dag, uden jeg hører flere sige, hvor lækker den er at køre i,” siger Ivan Naurholm.

En naturlig udvikling
Spørger man administrerende direktør for TAXA 4×35, er introduktionen af eldrevne storvogne den naturlige udvikling for en branche, der mærker en stigende interesse efter grønne transportløsninger:

”Fra alle kundegrupper, oplever vi en støt stigende interesse efter grønne transportløsninger. Vi har allerede en stor flåde af elbiler fra bl.a. Tesla, Jaguar, og Mercedes, og er glade for at vi nu også kan tilbyde vores kunder de populære storvogne i en miljøvenlig udgave. Vi introducerede vores første grønne storvogn i 2019 i form af London Cap, og har siden ventet på en bil med endnu større passagerkapacitet. Den er nu kommet, så vi kan tilbyde kunder at køre minibus taxa i København – og flere er allerede på vej.”

Kunder der foretrækker en elektrisk taxa, kan i TAXA 4×35 appen ønske at turen køres med en elbil. Er der en ledig elbil nærheden, vil den hente kunden, alternativt sendes en almindelig taxa.

Ivan kører den første eldrevne 7-personerns taxa i Danmark 2 Ivan kører den første eldrevne 7-personerns taxa i Danmark 3

For yderligere information kontakt
Emil Lohse, 2483 7993, emil@help-pr.dk

Om TAXA 4×35
TAXA 4×35 er i kraftig vækst og er det største taxaselskab i hovedstaden med næsten 6 mio. ture om året. Selskabet står bag Danmarks største taxaapp med over 800.000 downloads og er førende på nye teknologier. Desuden er TAXA 4×35 ved at revolutionere taxabranchen med masser af nye koncepter til gavn for kunder, chauffører og vognmænd.