Sådan får du en TAXA til og fra julefrokoster

Julen står for døren, og det samme gør årets julefrokoster. Det betyder, at mange mennesker skal ud ad døren og hjem igen på samme tid – og det kan mærkes på efterspørgslen på taxaer.

Og derfor kan det til tider være svært at få en taxa i julemåneden.

– December er en travl tid – også for vores taxachauffører. Generelt er efterspørgslen på taxa dobbelt så stor i julefrokostsæsonen, som den vi oplever på en normal travl weekendaften, fortæller Per Baltsen, adm. direktør fra TAXA 4×35, og uddyber:

– Det er et kæmpe privilegium for os, men også en stor udfordring. Vi ved fra mange års erfaring, at alle ønsker en TAXA til og fra julefrokosten i samme tidsrum. Og selvom vi er forberedt på situationen, kan vi ikke sætte flere vogne på gaden, end dem vi har i vores flåde. Vi har simpelthen ikke mulighed for at køre alle på samme tid.

TAXA 4×35 har samlet deres bestillingsdata fra sidste års tre store julefrokostweekender, så du bedst muligt kan undgå rush hour. Her kan du nemlig se efterspørgslen på taxa time-for-time både fredage og lørdage i hele december.

Du kan se travlheden på taxa time-for-time både fredage og lørdage i hele december her.

Tiltrængt juletrængsel

En stor del af taxibranchens omsætning ligger i december, hvor der er større omsætning i nat- og aftentimer end i årets øvrige måneder.

Efter to år med Corona og aflysninger af de store julefrokoster, håber Munir Ahmed, bestyrelsesformand for TAXA 4×35, at trods stigende elpriser og høj inflation, at julesæsonen 2022 nok skal blive, som før Corona.

– Julesæsonen er vores travleste tid, og den har vi glædet os til at få tilbage i fulde omdrejninger. De seneste to års nedlukninger i nattetimerne, har sat dybe spor hos alle os i taxabranchen, og den har haft store konsekvenser for mine kollegaer og mig selv. I mine 40 år i taxabranchen, har jeg aldrig oplevet noget lignende. Derfor er jeg rigtig glad for, at vi nu kan se frem til en travl julefrokostsæson, fortæller Munir Ahmed, bestyrelsesformand for TAXA 4×35.

Det bedste råd: Tag afsted på skæve tidspunkter

Skal du til eller hjem fra julefrokost med taxa, er TAXA 4x35s bedste råd til dig at undgå julens rush hour.

– Selvom efterspørgslen på taxa er høj, er det selvfølgelig ikke umuligt at få en taxa – og vores taxachauffører er klar til at sørge for, at du kommer godt til og fra julefrokosten, udtaler Per Baltsen, adm. direktør, TAXA 4X35 og fortsætter:

– Det vigtigste er, at du indstiller dig på, at det kan kræve lidt tålmodighed, især hvis du skal afsted hvor der er allerstørst efterspørgsel. Hvis du kan planlægge din rejse, så du undgår rush hour, vil du skulle vente kortere på at få en taxa.

For at give de julefrokostglade borgere i Storkøbenhavn de bedste forudsætninger for at få en TAXA til og fra julefrokosten, har TAXA 4×35 4 råd til kunderne.

Undgå rush hour

Undgå at bestille en TAXA i rush hour. Tag afsted lidt tidligere og tag hjem lidt senere end du ellers ville have gjort. Så er det lettere at få en TAXA.

Sidste år var det tydeligt at se, at de fleste af os tog afsted til julefrokost mellem 16:00-17:30, og hjem igen mellem kl. 00:00-02:00. Så i disse perioder, vil der naturligvis være længere ventetid.

Kør flere sammen til julefrokosten

Er I flere, som skal til og fra samme julefrokost? Og bor I i nærheden af hinanden eller på vejen?

Så tag en TAXA sammen. I kan altid bede vores taxachauffører om at køre forbi flere adresser, så det er nemt for alle at komme med, og vores chauffører kan splitte regningen imellem jer.

På den måde får vi fyldt vores TAXAer op, og vi kan nå at køre endnu flere kunder til og fra deres julefrokoster – og samtidig bliver turen hyggeligere og grønnere.

Bestil via TAXA 4x35s app

Undgå at vente i telefonkø, og bestil din vogn via vores app. Her kan du følge med i din bestilling, og så snart vi har fundet en vogn til dig, vil du kunne følge vognens rute hen til dig og se en estimeret ankomsttid. På den måde ved du, hvornår du kan forvente at din vogn ankommer, så du kan nu at sige farvel inden.

Når du har afgivet bestillingen, så hav tålmodighed! Det kan godt tage tid at finde en ledig vogn, men din bestilling bliver ikke glemt. Der er derfor ingen grund til at ringe ind til os. Du får en bekræftelse, så snart en vogn er på vej til dig.

Hav telefonen ved hånden

Vi opfordrer vores taxachauffører til at ringe til dig, når han er på vej. På den måde ved du, at din vogn er på vej, og du kan nå at sige farvel inden vognen ankommer.

Vi forventer selvfølgelig ikke, at du står ved kantstenen og venter, når vi ankommer. Men, vores taxachauffører har rigtig travlt, så når vognen er fremme, venter den kun et par minutter.

Du skal være opmærksom på, at chaufføren ringer igennem TAXAs system, og du kan derfor ikke ringe tilbage til chaufføren.

Om TAXA 4×35

TAXA 4×35 er en taxaforening beliggende i Vanløse, med ca. 900 vogne. TAXA 4×35 er ejet af over 550 selvstændige vognmænd, som driver deres egen vognmandsforretning med over 2000 ansatte chauffører.

I mere end 100 år har TAXA 4×35 været en aktiv del af den kollektive transport, hvor vi døgnet rundt har kørt vores kunder gennem Storkøbenhavns gader og stræder. Og det vil vi blive ved med.